Oscar Groeneveld, directeur Groeneveld Gerechtsdeurwaarders

'Je IT moet wel op orde zijn. Gelukkig is dat zo.'


In het najaar van 2011 vestigde Oscar Groeneveld zich als gerechtsdeurwaarder in Harderwijk. Sindsdien is zijn organisatie snel gegroeid, met inmiddels vijftien medewerkers die de klanten ondersteunen met een breed palet aan diensten op het gebied van debiteurenbeheer.

Van een klein naar middelgroot kantoor in slechts twee jaar tijd. Dat is geen geringe prestatie voor de man die als gerechtsdeurwaarder eerder ervaring opdeed op verschillende vestigingen van Groenewegen & Partners. "Daar heb ik met heel veel plezier gewerkt", zegt Oscar Groeneveld, "maar toen de kans kwam om mij hier te vestigen, heb ik niet lang geaarzeld. Ik kende de regio goed en wilde graag voor mijzelf aan de slag. Bij Groenewegen waren we in de maatschap met zijn negenen en dan is het soms wat lastig om je identiteit tot uiting te laten komen."

Vleugels uitslaan

Met inmiddels een kantoor welke in twee jaar tijd is gegroeid van drie naar vijftien personen is het Oscar Groeneveld gelukt om zijn stempel op de regio te zetten. "Ik ben voortvarend aan de slag gegaan door eerst de portefeuille te reorganiseren en vervolgens mijn vleugels uit te slaan door heel actief nieuwe klanten te benaderen. Niet alleen met het klassieke takenpakket van de gerechtsdeurwaarder, maar ook met incasso en mediation bijvoorbeeld. Met een nieuwe website, nieuwe producten en een nieuwe aanpak. Eén van onze successen is de pre-incassobrief, een gratis en laagdrempelige service waarbij klanten zelf op ons briefpapier een laatste aanmaning aan hun debiteur kunnen sturen. De ervaring leert dat van die debiteuren de helft alsnog betaalt. Logisch vervolg is natuurlijk dat wij van de andere helft de incasso krijgen."


De laagdrempelige aanpak – het kost immers niets en de vorderingen zijn gemakkelijk via internet aan te leveren – betekent dat klanten sneller geneigd zijn ook voor kleinere schulden naar Groeneveld te stappen. "Ik ben natuurlijk een gerechtsdeurwaarder in de klassieke zin, met een vakmatige opleiding en instelling. Maar beslagleggingen en executieverkopen zijn voor mij geen doelstelling, alleen een middel dat je moet inzetten als andere opties niet werken. Ons uitgangspunt is dat wij een oplossing zoeken voor het probleem dat de klant heeft. Hoe dichter wij bij de voorkant van het traject zitten, hoe beter wij dat kunnen doen. Uit de groei van ons kantoor blijkt dat klanten hier gevoelig voor zijn."

Correct, serieus en creatief

Groeneveld Gerechtsdeurwaarders werkt vooral voor regionale klanten uit het mkb, maar ook het ministerie van Onderwijs is een belangrijke opdrachtgever. Hoe krijgt en behoudt hij zijn klanten? "Het begint er natuurlijk mee", zegt Oscar Groeneveld, "dat je correct met je opdrachtgevers omgaat en dat je serieus nadenkt hoe je hen het beste kunt helpen. In het huidige klimaat betekent dat ook dat je scherp op de prijs moet zijn. Verder staat het belang van de klant voorop, maar er is ook zoiets als zorgplicht voor de debiteur. Je kunt iemands auto natuurlijk afnemen, maar kan die man dan nog naar zijn werk? Wij noemen dat maatschappelijk verantwoord incasseren. Dat betekent wel dat je soms naar creatieve oplossingen moet zoeken en ook dat je daarvan je klant moet overtuigen. Of dat je incidenteel nee zegt als die toch wil doorzetten."

Om de groei van de afgelopen twee jaar mogelijk te maken, heeft Oscar Groeneveld veel geïnvesteerd in zijn organisatie. "In het aantrekken van goed en gekwalificeerd personeel, in het trainen en opleiden van de medewerkers en in automatisering. Ik kende EuroSystems wel en mijn voorganger werkte al met EuroDossier. Overigens met een oude versie, dus die heb ik als eerste laten updaten. Ook hebben we veel opleidingen ingekocht zodat iedereen in staat is om alles uit het systeem te halen. Toen EuroSystems Credit Navigator introduceerde, heb ik mij direct als testkantoor aangemeld. Natuurlijk is er wel wat risico aan verbonden als je een van de eersten bent, maar je zit wel op de voorste rij. Klanten waarderen dat. En ze profiteren ervan, want Credit Navigator biedt veel meer mogelijkheden om managementinformatie te ontsluiten. Dat willen mijn klanten ook, bijvoorbeeld in de vorm van betere en sneller beschikbare rapportages over de behaalde resultaten."

Zorgvuldige begeleiding

Bij elke verandering in automatisering is de acceptatiebereidheid van de medewerkers een belangrijke succesfactor. "Credit Navigator ziet er stukken beter uit en het werkt prima. Ik weet het – dat is vooral de schil, maar de medewerkers zijn er erg enthousiast over. De acceptatie is hoog en dat is vaak anders met nieuwe automatiseringssystemen. Daarom hebben we ons best gedaan de introductie zo zorgvuldig mogelijk te begeleiden. Als je mensen erbij betrekt en steeds informeert, dan verloopt de overgang soepel. Een gedegen voorbereiding met een heldere, visuele presentatie is essentieel."

Tegelijk met Credit Navigator heeft het kantoor afscheid genomen van de eigen server door over te stappen op een ASP-oplossing. "Een nadeel is dat je alles huurt en niets kunt afschrijven. Maar de voordelen zijn veel groter. We hoeven nooit meer na te denken over updates en upgrades, de helpdesk kan veel gemakkelijker meekijken en eventuele calamiteiten op IT-gebied leveren dankzij de uitwijkmogelijkheden geen enkel probleem op. Ook zijn we overgestapt op een volledige digitale werkwijze waarbij klanten hun dossiers zoveel mogelijk elektronisch aanleveren en al onze gegevens veilig in een private cloud zijn te vinden. Onze klanten kunnen nu al op ieder gewenst moment op onze website inloggen en in een beveiligde omgeving hun dossiers inzien en nieuwe zaken aanmelden."

Verschuiven naar de voorkant

In de komende jaren ziet Oscar Groeneveld de groei wel doorzetten. "Overigens zijn daar grenzen aan – ik wil niet eindigen als een organisatie die net als een hond in haar eigen staart bijt. We moeten wel plezier kunnen blijven maken. Als de werkvloer happy is, doen we ook met z'n allen ons werk beter. De mensen hier zijn trots zijn op hun werk en op de organisatie waar ze werken. Dat is de beste reclame. Voor iedereen is er in ieder geval genoeg lol te halen aan de inhoudelijke veranderingen die eraan komen. We verschuiven, zoals ik zei, steeds meer naar de voorkant. Het pre-incassotraject wordt steeds belangrijker. Dat kan allerlei vormen aannemen, bijvoorbeeld door de facturatie van organisaties over te nemen, door andere creditmanagementactiviteiten uit te voeren, door mensen bij klanten te detacheren. Ook de digitalisering in ons vak is niet meer te stuiten. Zo komen er steeds meer mogelijkheden om elektronisch beslag te leggen. Daardoor wordt het steeds belangrijker dat je IT wel op orde is. Bij ons is dat gelukkig zo."


Lees meer klantervaringen




Groeneveld Gerechtsdeurwaarders
Oscar Groeneveld

Meer informatie

Een live demonstratie of meer informatie over de toegevoegde waarde van Credit Navigator?

Neem contact op